Ο Εμμάνουελ Μανιός μιλάει για το Miss Julia στο Global View |
Η δεσποινίς Τζούλια ανήκει στα ορόσημα της κλασικής
παγκόσμιας λογοτεχνίας και αποτελεί “σχολείο” τόσο για σκηνοθέτες και ηθοποιούς
όσο και για το κοινό. Αυτό συμβαίνει γιατί το
έργο αυτό διαπραγματεύεται θέματα
που χτυπάνε βαθιά στον πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης και της σύγχρονης
κοινωνίας. Αυτά τα θέματα κυρίως είναι: η ταξική ανισότητα, η θέση της γυναίκας
και γενικότερα του ασθενούς φύλου καθώς και η πίστη σε κάτι ανώτερο από εμάς!
Αυτά τα θέματα λοιπόν, μολονότι η δεσποινίς Τζούλια γράφτηκε το 1888,
εξακολουθούν να μας προβληματίζουν και ειδικά στις μέρες μας που υπάρχει
ευρύτερος αναβρασμός στον πλανήτη. Αν παρατηρήσουμε λίγο καλύτερα θα δούμε οτι
πραγματικά “εξελιγμένο” είναι μόνο ένα μικρό ποσοστό κρατών του δυτικού κόσμου.
2.Πείτε μας δυο λόγια για τη δική σας σκηνοθετική ματιά
σ΄αυτό το ανέβασμα.
Θέλω να πιστεύω ότι η σκηνοθετική προσέγγιση μου στο έργο
είναι ταυτόχρονα μοντέρνα αλλά και κλασσική. Δηλαδή προσέγγιση με σεβασμό στο
πρωτογενές κείμενο και την ιστορία του παντρεμένο με πιο σύγχρονες τάσεις
σκηνοθεσίας, σκηνογραφίας και υποκριτικής. Και συνέχεια της παραπάνω ερώτησης
αυτό που θέλω να σχολιάσω με το στήσιμο της συγκεκριμένης παράστασης είναι ότι
ουσιαστικά τα θέματα που καυτηρίασε ο Στριντμπεργκ το 1888 παραμένουν άλυτα
ακόμα και σήμερα. Δηλαδή το ταξικό χάσμα διευρύνεται, η γυναίκα καλείται να
είναι όσο πιο στυλιζαρισμένη και “ψεύτικη” γίνεται, ο άντρας πρέπει να είναι
“άντρας” που αντιμετωπίζει τις ευθύνες του και η θρησκεία εξακολουθεί να είναι
το όπιο του λαού με τον φανατισμό να έχει γίνει βασικό συστατικό. Φαινομενικά
τα πράγματα αλλάζουν ή έστω διευρύνονται με την σεξουαλική επανάσταση της
δεκαετίας του 60 αλλά επαναλαμβάνω όχι για όλους. Για να τονίσω αυτήν την
στασιμότητα σε αυτά τα κοινωνικά θέματα χρησιμοποιώ την “χρυσή” εποχή της
δεκαετίας του 50, με τις χαρακτηριστικές μουσικές και styling της.
Το κείμενο που επιμελήθηκε η Δήμητρα Ζακυνθηνού έχει σχεδόν
ελάχιστες προσαρμογές γιατί όντως το κείμενο στέκει σχεδόν αυτούσιο και σήμερα.
Υπάρχουν και κάποιες άλλες σκηνοθετικές πινελιές που διαμορφώνουν τη ματιά μου
αλλά αυτές δεν τις αποκαλύπτω. Θα ήθελα να δείτε την παράσταση και να τα
συζητήσουμε κατόπιν.
3. Τι σημαίνει ότι σε κάθε παράσταση θα υπάρχουν έργα
διαφορετικών ζωγράφων πάνω στη σκηνή. Μιλήστε λίγο για αυτό.
Αρχικά σημαίνει μία παράλληλη δράση με το θεατρικό. ´Οχι σε
άλλο χώρο αλλά επί σκηνής, ως μέρος του σκηνικού μας. Μία έκθεση ως αθόρυβο
μέρος της πλοκής. Συγκεκριμένα, η ένθεση πρωτότυπων πινάκων ζωγραφικής από οκτώ
διαφορετικές ελληνίδες ζωγράφους προέκυψε ως εξής: Μελετώντας το έργο βρήκα
πολύ ενδιαφέρον ότι η παρουσία του πατέρα της Τζούλια, του κόμη, είναι συνεχής
επί σκηνής μέσων των μποτών του που είναι κεντρικά τοποθετημένες και τις
γυαλίζει ο υπηρέτης, συμπρωταγωνιστής, Ζαν. Αντίστοιχα η μητέρα της Τζούλια
συζητιέται πολύ κατά την πλοκή αλλά η παρουσία της δεν είναι ορατή όπως του
κόμη με τις μπότες. Έτσι, έδωσα στη μητέρα την ιδιότητα της ζωγράφου της οποίας
οι πίνακες είναι παραμελημένοι στο υπόγειο που εξελίσσεται το έργο. Με αυτόν
τον τρόπο έχουμε ταυτόχρονα στην ίδια σκηνή, στο ίδιο οπτικό πεδίο, και τους
δύο γονείς, τα δύο φύλα, τα δύο άκρα. Αφού καταστάλαξα σε αυτή την ιδέα
σκέφτηκα να εναλλάσονται και οι ζωγράφοι έτσι ώστε να υπάρχει εικαστικός
πλουραλισμός αλλά και για να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο συζήτησης σχετικά με το
θεατρικό σανίδι ως παράλληλο εκθεσιακό χώρο. Διαλέξαμε τεχνοτροπίες μέχρι και
τα τέλη της δεκαετίας του 50. Το εκθεσιακό κομμάτι επιμελείται με πολύ μεράκι η
ζωγράφος Ιωάννα Καφίδα.
4. Πιστεύετε ότι η δεκαετία του 50’, που αναφέρεται η
παράστασή σας έχει κοινά με το σήμερα?
Σίγουρα ναι! Σώστα, πολλά στοιχεία και θέματα ανακυκλώνονται
διαρκώς κατά τη διάρκεια της σύγχρονης ανθρώπινης ιστορίας.
Αρχικά η μόδα είναι προς τα εκεί τόσο κινηματογραφικά όσο
και σε design αλλά αυτό είναι παροδικό. Το βασικότερο κοινό σημείο του τότε με
το σήμερα είναι οι “ταμπέλες” που εξακολουθούμε να βάζουμε στους ανθρώπους
σχετικά με την κοινωνική τους θέση, την κουλτούρα και τον σεξουαλικό
προσανατολισμό τους. Νομίζω ότι είμαστε στο σημείο μηδέν ακόμα εφόσον σε πολλές
περιοχές του πλανήτη οι γυναίκες, τα παιδιά και πάσας φύσης μειονότητες ακόμα
εξόφθαλμα υποφέρουν πολλά δεινά.
5. Πιστεύετε ότι η εποχή μας παρά τις δυσκολίες έχει και ευκαιρίες στους νέους δημιουργούς?
Σε όλες τις δύσκολες και σκοτεινές εποχές της ανθρωπότητας η τέχνη υπήρξε βάλσαμο και αποτελούσε ευκαιρία έκφρασης και απόδρασης. Αντίστοιχα και σήμερα. Άλλα αν δεν τολμάς και επιμένεις ο ίδιος για τις ιδέες σου δεν έγκειται στην εποχή και στις συγκυρίες για να παράξεις έργο. Σίγουρα η εποχή είναι ο καμβάς αλλά το πινέλο ανήκει στον δημιουργό. Και ουσιαστικά ο δημιουργός είναι μόνος κατά τη διαδικασία. Και καλό είναι να κινούμαστε γρήγορα, άμεσα κρατώντας αναμμένη τη φλόγα της ιδέας ή του όποιου εγχειρήματος. Θα κλείσω δανειζόμενος μία ατάκα του Ζαν Κοκτώ: “Ας κάνουμε σήμερα ό,τι οι άλλοι θα κάνουν αύριο!”
http://www.globalview.gr/2017/12/30/o-emmanouel-manios-milai-gia-miss-julia-sto-global-view/
Related Post
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου